Telefoon in de hand met een animatie op het scherm

Waar moet je op letten bij een animatie?

Platte, stille foto’s kunnen saai en niet spannend overkomen. Daarom stappen veel mensen over op animatie en video! In deze blog verdiepen wij ons in animatie. We beschrijven op welke platforms je animaties het beste gebruikt, voor welke doeleindes je animaties gebruikt en waar je op moet letten als je iets laat animeren.

 

Stel een doel

Wat en wie wil je bereiken?

Animaties kunnen voor veel verschillende doeleindes gebruikt worden. Het is goed om te weten wat het doel van je animatie is. Op basis daarvan kies je de beste platforms en mediums. Een aantal doeleindes van animaties zijn:

  • Promoten product of bedrijf
  • Uitleggen
  • Mensen aanzetten tot iets (klikken – scrollen – kopen)
  • De aandacht van mensen trekken
  • Huisstijl uitbreiden

 

Kies je platform

Waar wil je de animatie (voor) gebruiken?

Het is handig om van tevoren te bedenken waar je je animatie wilt uitzetten. Er zijn vele platforms en media waar je een animatie tot z’n recht kan laten komen:

  • Social media: Platforms zoals Instagram, Linkedin, Tiktok en Facebook ondersteunen allemaal de videofunctie. Een mooie manier om je bedrijf te promoten/tonen in animatie vorm. Korte animaties werken het beste op social media.
  • Website: Animaties op je website zorgen ervoor dat je pagina tot leven komt. Een mooie animatie als website header zorgt ervoor dat de bezoeker blijft en getriggered wordt om naar beneden te scrollen.
  • Video promotie: Animaties zijn een perfect middel om je bedrijf/product aan te prijzen. Bijvoorbeeld een mooie logo animatie zorgt voor eenheid in je video’s, een animatie waarin je product wordt toegelicht, een animatie die je product op muziek laat dansen. Er zijn genoeg manieren om met animatie je bedrijf te promoten.
  • Online advertenties: We kennen ze allemaal wel, de online advertenties die verschijnen op je scherm. Deze advertenties kunnen ook geanimeerd worden. Beweging zorgt ervoor dat de aandacht van de kijker getrokken wordt en dat zij sneller op een bewegende dan een platte banner klikken.

Denk daarbij ook aan je doelgroep. Zit je doelgroep veel op social media? Dan is het een goed idee om daar een animatie te laten zien.

 

Bepaal de uitstaling

Welke animatie stijl wil je gebruiken?

Er zijn verschillende soorten animatie stijlen. Maar hoe kies je de juiste stijl? Het is belangrijk dat de animatie goed binnen het medium past waar het geplaatst wordt. Kies je een stijl die goed past bij je huisstijl, dan zullen de kijkers animatie het makkelijker associëren met jouw bedrijf. Het is natuurlijk mogelijk om voor een animatie te passen buiten je huisstijl, dit kan ervoor zorgen dat de kijker juist geprikkeld en verrast wordt. Het kiezen van een animatie stijl wordt vaak gemaakt op basis van een aantal factoren: het script, de huisstijl, tone of voice en de doelgroep. Er zijn diverse animatie stijlen:

  • 2D animaties: Deze stijl is een van de meest bekende animatie stijlen. 2D, oftewel tweedimensionale animatie heeft geen diepte. Het zijn platte tekeningen die tot leven komen doormiddel van het animeren.
  • 3D animaties: 3D heeft in tegenstelling tot een 2D animatie meer diepte en ziet er realistischer uit. Daarbij heeft de animator de touwtjes in handen en kan er van alles met de animaties gemaakt worden, niks is te gek!
  • Motion graphics: Motion graphic designs zijn bewegende grafische elementen of teksten in een videoproductie. Het ‘tot leven wekken’ van grafische vormgeving. De gehele animatie kan een motiongraphic zijn of het kan worden ingezet bij een video productie, door bepaalde elementen te laten bewegen. Een aantal voorbeelden van motion graphics zijn:
    • Typografie animatie
    • Logo animatie
    • Video-elementen, zoals een transitie tussen beelden, intro, outro, lower third (naambalkje met functie), etc.
    • Gifjes, bijvoorbeeld een Instagram sticker, een bewegende nieuwsbrief header, een kleine animatie op Facebook

 

Kies de duur

Hoe lang mag de animatie duren?

Het antwoord op deze vraag is: dat het van het doel en doelgroep afhangt. Op social media wordt geadviseerd om korte en snelle animaties te gebruiken. Alles op social media gaat snel, mensen scrollen massaal door hun tijdlijn en daar komt een lange animatie niet tot z’n recht. Wil je een animatie voor je website gebruiken of een product tonen, dan is het beter om een langere animatie te laten maken. Zodat je de kijker meeneemt in een verhaal en de aandacht ook behoudt. Maar hier ben je natuurlijk helemaal vrij in. Uiteindelijk is het belangrijk dat de animatie bij jou en je bedrijf aansluit.